Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols Museu d'Història de Sant Feliu de Guíxols

TOT EL MUSEU

×

Exposicions a l'Antic Hospital

Exposicions a la Caseta de Salvament

Exposicions al Monestir

TEMPS DE GUERRES

Només per als centres educatius de Sant feliu de Guíxols i Vall d'Aro

Descripció

Activitat emmarcada en l'ingrés de la ciutat de Sant Feliu de Guíxols a la Xarxa de Memòria Democràtica i del compromís del Ple Municipal d'impulsar accions de memòria cap a les víctimes del feixisme, així com la senyalització del patrimoni local que hi fa referència.
Vinculada a la vista d'espais patrimonials de defensa de la Guerra Civil espanyola -Niu de metralladores i Refugi del Puig-, de memòria de combatents -tombes de diversos Brigadistes Internacionals- i de represaliats i exiliats pel feixisme -tomba del President de la Generalitat a l'exili de 1940 a 954, Josep Irla i Bosch-.
Parteix de l'estudi de vivències, en l'àmbit local i comarcal, d'exili i deportació de presoners a camps nazis del període de la Guerra Civil espanyola i la consegüent postguerra, que enllaça amb la convulsió de la II Guerra Mundial
Les competències queden vinculades al currículum de Ciències Socials i d'Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans.

Objectius

Afavorir el coneixement, la valoració i el respecte per la conservació i el desenvolupament de la Memòria Històrica.

Conèixer i prendre consciència de l'existència del feixisme per prevenir-ne la proliferació.

Fomentar la reflexió i l'anàlisi crítica, el correcte tractament de les fonts d'informació i un ús correcte de les eines TIC

Afavorir la participació activa i compromesa en projectes col·lectius que impulsin l'exercici de drets, deures i responsabilitats propis d'una societat democràtica.

Metodologia de treball

Totes les activitats queden circumscrites a la seva realització a les aules escolars, exceptuant les visites als espais patrimonials i de memòria.

  • Per a l'alumnat de 6è de primària:
    L'alumnat recollirà testimonis al seu entorn immediat de records que puguin conservar els pares i mares, avis i àvies, tiets i tietes, de conflictes armats o episodis repressius que hagin viscut directament o dels que en conservin alguna documentació -fotografies, documents, filmacions...-.
    Aquest material es posarà en comú a l'aula i donarà peu a treballar sobre la interpretació del present entès com a conseqüència de fets passats per comprendre que el futur serà fruit de les decisions i accions de l'actualitat; afavorint en l'alumnat la formació d'un criteri propi sobre problemes socials rellevants per al desenvolupament d'un pensament crític.
  • Per a l'alumnat de 4t. d'ESO i GES II
    El grup-classe participarà al cicle de conferències realitzades per especialistes. El contingut d'aquestes girarà a l'entorn de la importància de la individualització de les víctimes i en conèixer quins veïns propers patiren repressió, deportació i, en gran part dels casos, la mort als camps nazis.
    Les xerrades es complementaran amb sessions participatives i de debat en les que es treballarà l'anàlisi dels canvis i les continuïtats de fenòmens passats per a comprendre'n la causalitat història, aplicant procediments de recerca a partir de l'anàlisi de fonts documentals que facilitin interpretar fets històrics,, identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva, i comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics.
    Es proposarà una selecció de lectures de referència, les quals es facilitaran en un dossier. Es visitaran, també, els espais patrimonials i de memòria existents a la ciutat.
    Un cop realitzat aquest treball previ, es demanarà a l'alumnat que, en grups reduïts, realitzin un petit documental, no superior als cinc minuts, d'un dels aspectes que més els hagin cridat l'atenció. La publicació d'aquest material audiovisual es farà a través de les xarxes socials dels centres.
    Amb la intenció d’igualar les oportunitats tècniques de tots els participants, es proposa que la filmació del material es faci amb un telèfon mòbil ja que la gran majoria d’alumnes -o bé el professor/a- disposen d’un dispositiu intel·ligent amb càmera i micròfon.
Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura Diputació de Girona Fundació Pasqual i Prats observatori del patrimoni etnològic i immaterial Memorial Democràtic Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana Xarxa de Museus de la Costa Brava Xarxa de Museus Locals Amics del Museu